Co ma decydujący wpływ na to, komu udaje się wygrać rywalizację o klienta i odnieść większy sukces w handlu? Pytanie to odnosi się w równym stopniu do sprzedaży w kraju jak i tej zagranicznej. Życie pokazuje, że zazwyczaj kwestią kluczową jest cena.
Na jej wysokość wpływ mają różne czynniki, ale zdaniem ekspertów najważniejsze są koszty pracy. Im wyższe, tym dany towar musi być droższy i ekonomicznie nie da się tego przeskoczyć.
Towar droższy jest siłą rzeczy mniej konkurencyjny, a więc najprawdopodobniej przegra z tym tańszym. Realia rynku są takie, że naprawdę niskie koszty pracy obowiązują dziś w krajach azjatyckich, przede wszystkim w Chinach oraz Indiach.
Dlatego też tamtejsze przedsiębiorstwa tak dynamicznie prowadzą interesy chociażby w Europie – bo wiedzą, iż są w stanie skusić tutejszego konsumenta niższą ceną, a co za tym idzie nabędzie on wyrób tańszy. Dotyczy to tak naprawdę każdej kategorii produktów, a zwłaszcza tych ogólnodostępnych, takich jak odzież czy przedmioty codziennego użytku.