Dobra żywność powinna cechować się nie tylko świetnymi walorami smakowymi – powinna być także zdrowa. Obecnie dominuje przekonanie, że naprawdę zdrowe i korzystne dla konsumenta jest to, co ekologiczne. Mamy modę na ekologię i to fakt – trend ten został zapoczątkowany kilka lat temu i wydaje się odnosić niemałe sukcesy. Wpływa także na handel, albowiem rośnie obrót towarami, które są zaliczane do tej dość elitarnej kategorii wyrobów. Generalnie kontekst ekologiczny odnosi się niemal wyłącznie do żywności.
Jarzyny, owoce, pieczywo, nabiał – wszystko to może mieć atrybut „eko”. Konsekwencją tego przedrostka jest zwykle wyższa cena, ale w większości przypadków ma ona realne uzasadnienie. Miejmy bowiem na uwadze, że wyprodukowanie dóbr w zgodzie z naturą musi kosztować więcej. Trzeba sięgać po odpowiednie surowce, unikać syntetycznych nawozów oraz pasz, nierzadko przestrzegać też wyśrubowanych norm, aby wyroby mogły liczyć na specjalne certyfikaty. Obowiązków po stronie przedsiębiorców i rolników jest niemało, więc nie należy mieć pretensji za wyższą cenę.